כך כותבים בכיף
שלום לך! כאן שפרה גליק – ג’ שפר. אולי את כבר מכירה אותי, מהספרים שלי.
אם את אוהבת לכתוב, וחולמת ליצור סיפורים, תוכלי לקבל כלים והכוונה שיעזרו לך בכך, בספר החדש שלי: “יש לך את זה – איך לכתוב סיפורים סוחפים ונוגעים בלי ליפול לבורות הפעורים בדרך”.
אבל רגע, לפני שאת ניגשת לכתוב סיפור של ממש, עם התחלה, אמצע, סוף ועלילה בנויה היטב – כדאי מאד להתאמן קצת בעזרת ‘תרגילי חימום’. אלה הם תרגילים שיכולים להצית בך רעיונות חדשים ולפתח את יכולת הכתיבה היצירתית שלך.
הנה כמה הצעות לתרגילי חימום כאלה, אותם תוכלי לבצע לבד, או עם חברה / חברות.
• היכנסי לתוך סיפור של מישהו אחר
קחי סיפור אמיתי שמישהו סיפר לך – מאורע משמעותי מלפני שנים שנחקק בזכרונו של סבא שלך, משהו משעשע שאמא שלך חוותה אתמול בעבודה, תקרית מרגשת שחברתך הטובה שיתפה אותך בה – וכתבי אותו בגוף ראשון, כאילו היית את גיבורת הסיפור. השלימי בחופשיות מדמיונך את הפרטים החסרים.
אפשר גם לקחת בשביל התרגיל הזה אירוע שדווח עליו בקצרה בעיתון, או התרחשות שמתוארת בספר היסטוריה. דמייני את עצמך בסיטואציה וכתבי כאילו את מספרת למישהו אחר מה עבר עלייך.
• כתבי מכתב לנכדתך העתידית
קחי משהו אמיתי שקרה לך עצמך, לאחרונה או לפני שנים, וכתבי מכתב כביכול לנכדתך, שבה את מספרת לה על המאורע ההוא; מה הרגשת אז, מה עשית, מה את חושבת על כך היום ממרחק של זמן, ולמה חשוב לך לחלוק איתה דווקא את החוויה ההיא.
• החליפי נקודת מבט
קחי סיפור כלשהו מעיתון, מתוך ספר של סיפורים קצרים, או אפילו סיפור שכתבת בעצמך, וכתבי אותו מחדש מנקודת מבט של דמות אחרת.
אם למשל הסיפור הוא על מורה שמתמודד עם תלמיד מאתגר – נסי לכתוב את הסיפור מנקודת המבט של התלמיד, במקום המורה, או מנקודת המבט של תלמיד אחר בכיתה. אם הסיפור הוא על בת שמרגישה נחיתית לעומת אחותה המוכשרת – נסי לכתוב את הסיפור מנקודת מבטה של האחות המוכשרת.
האם העלילה משתנה ונוטה להתפתח לכיוון אחר בעקבות השינוי בנקודת המבט? מעניין לשים לב לכך.
• המשיכי בעצמך התחלה של סיפור קיים
קחי סיפור שעדיין לא קראת, מעיתון או מתוך ספר של סיפורים קצרים. קראי רק את ההתחלה – עד המקום שבו מתברר לך מה הבעיה של הגיבור, האתגר הניצב לפניו.
עכשיו כתבי בעצמך את ההמשך. אחרי שתסיימי, קראי את הסיפור המקורי עד הסוף. האם ההמשך המקורי די דומה לשלך, או שונה מאד? האם הוא הפתיע אותך? איזה המשך מוצלח יותר, לדעתך, ולמה? מה את יכולה ללמוד מההבדלים ביניהם?
• שחקי בסגנונות כתיבה שונים
קחי אפיזודה קצרה כלשהי, לדוגמה: מישהו יורד מאוטובוס, מועד ונופל, מישהו אחר עוזר לו לקום. דוגמה נוספת: מישהי יוצאת להליכה רגלית ביום מעונן ופתאום מתחיל גשם, היא מתרטבת לגמרי לפני שמספיקה לחזור הביתה.
כתבי לפחות פעמיים (אפשר גם יותר) את האפיזודה שבחרת, כל פעם בסגנון אחר.
אפשר לכתוב פעם בסגנון היתולי ופעם בסגנון רציני; פעם כדיווח ענייני ופעם בשילוב תיאורי רגשות ומחשבות; פעם במשלב של דיבור רגיל ופעם במשלב ספרותי ובתוספת דימויים וקישוטי לשון; פעם במשפטים קצרים ופשוטים ופעם במשפטים ארוכים ומורכבים.
ותזכרי – אין כאן ‘נכון’ או ‘לא נכון’, אי אפשר להיכשל בביצוע התרגילים האלה. כל מה שתכתבי יתרום ליצירתיות שלך, ולפיתוח והרחבת יכולת הכתיבה שלך, בעזרת השם.
אז קדימה, תכתבי ותיהני!
כתיבת תגובה