מ. ארבל

דרכו הספרותית של מ. ארבל:

מ’ ארבל הוא שם העט של הסופר יאיר וינשטוק המתמחה בכתיבת ספרי סיפורי צדיקים לצד ספרי מתח גבוה.

במשך שנים כתב מ. ארבל הלוא הוא יאיר וינשטוק תחת שמות עט שונים, אך פריצתו הגדולה הייתה כאשר החל לכתוב בעיתון ‘השבוע’ (לימים ‘שעה טובה’) את סיפור המתח ‘קשר גורדי’. סיפור זה לא הסתיים בעיתון בהמשכים, מכיוון שהעיתון הפסיק לצאת למשך מספר שבועות לקראת סיום הסיפור, ובינתיים הספר הוכן לדפוס ואף יצא לאור. כך שהקוראים המתוחים היו צריכים להשיג את הספר כדי לקרוא את סופו.

ספריו ותכניהם:

‘קשר גורדי’ הוא אחד מספרי המתח הפופולאריים ביותר בציבור החרדי ועם צאתו לאור, הוא העלה את רף הכתיבה והסיפורת בכמה דרגות. עלילות מתח מורכבות מסוגו טרם נראו לפניו. הספר מספר על חקלאי סודי ומוזר במושב נידח בדרום המסתיר מאחוריו סוד נוראי מימי מלחמת העולם השנייה ואף לפניה. הסוד מתפוצץ בזמן ובמקום הכי בלתי צפויים ומשנה את התמונה כולה. הספר עוסק גם בתחום הנגיפים והנשק הביולוגי.

‘בלתי הפיך’ – ספרו השני של מ’ ארבל ובו נפרשת מזימה הרסנית של השב”כ לעצור את החרדים על ידי מלחמת אחים בתוכנית סודית ומרושעת. מי שעמד מולה היה עיתונאי חילוני ששב בתשובה ועצר את המזימה בדקה התשעים. בספר יש גם נער רחוב נושר, נער חולה בסיסטיק פיברוזיס, רבי אדמו”רי המושך אליו חסידים רבים ועוד דמויות מסקרנות. הספר נקרא בנשימה עצורה עד לסיומו המפתיע.

‘עין בעין’ – מספר על יחסי ארה”ב וישראל, כאשר עובד בכיר במשרד החוץ האמריקני נחשף למידע סודי בנושא הר הבית. מישהו מסמן אותו ושולח אותו למוות בעקבות כך. 13 שנים לאחר מכן בנו חושף את הפרשייה ומביא לידי סיומה הדרמטי.

‘סיכון מחושב’ – שרשרת מדענים מכל העולם נעלמים בצורה מסתורית בזה אחר זה למטרה עלומה וביניהם גם יהודי חרדי. השב”כ מגייס את אחד מהסוכנים שלו לפיצוח המטרה, אבל גם הוא מתגלה…

‘שם נרדף’ – יהודי חרדי מירושלים אכול ברגשות אשמה על כך שבגללו משפחה שלימה התנצרה וחיה בחו”ל. הוא יוצא להתחקות אחריהם ומעורר כוחות עלומים ומסוכנים, הוא עומד בפני ניסיון חיסול. הספר מספר גם על מזימה שטנית בפראג 200 שנים לפני כן… מי ינצח? ומה הקשר לשלטון השמאל ששלט בשנת תשס”א במדינת ישראל?

‘נאמנות כפולה’ – ספר מתח על מכירת נשק. יהודי חרדי נחשד על מכירת נשק לידי מדינת אוייב, למי יש אינטרס לחשוף את זהותו ומדוע הוא מקלקל שידוכים של נערה צעירה ומשבית שמחתה של משפחה שלימה שאף אחת מבנותיה לא נישאה?

‘זמן שאול’ – ספר מתח המשלב עלילה מימי התורכים וסכסוך משפחתי שכמה דורות לאחר מכן עדיין משלמים הצאצאים את המחיר היקר.

‘הצתה מאוחרת’ – ספר המתאר את המרדף אחר ארון הברית בשתי תקופות: בתקופת חורבן הבית ובימינו אנו. הספר מעניק זווית מיוחדת ומרתקת על ירושלים שלפני חורבן הבית, מלחמות היהודים, התקופה והאווירה בימים אילו, והקורא מרגיש כאילו התקופה הזו שבה לחיים בספר זה.

‘יום ושש שעות’ – ספר מתח שקורה כולו ב… יום ושש שעות.

‘השעיר השלישי’ – ספר מתח המספר דרמת מתח חובקת עולם על פני שלושה דורות. מדוע מגיעים שלושה בחורים מידי מוצאי שבת, לרחבת הכותל עם שלוש מזוודות גדולות, שתוכנן אינו תמים כלל? ומדוע קורא האדמו”ר מאוסטיניץ לחסידיו להרוס את המסגדים, שעל הר הבית?

‘בין שברי עולמות’ – סיפורה הסוער של משפחה יהודית חמה מפרנקפורט הנרדפת על צווארה על ידי אם מר שהותיר לצאצאיו אחריו צוואה אכזרית. עלילה דרמטית סוערת הנפרשת על פני תקופות ויבשות.

מ’ ארבל הוציא גם ספר ובו טורים הומריסטיים בשם ‘סוללה חזקה’.

תחת שמו האמיתי הוציא יאיר וינשטוק ספרי סיפורים רבים:

סדרת ‘סיפור לשבת – נדיר, עתיק, בלתי ידוע…’ ובה תשעה כרכים: סיפורי צדיקים מכל החוגים והעדות, כתובים בסגנון מושך ומרתק.

‘סיפור מבית אבא’ – ספר בסגנון של סדרת ‘סיפור לשבת’.

‘סיפור לחג’ – סדרה בת ארבעה כרכים ובה סיפורים סביב מועדי השנה. סיפורים מרתקים ודרמטיים בני זמננו ומדורות קודמים.

עיתונים בהם כתב וערך מ. ארבל:

יאיר וינשטוק כתב בעיתונים: ‘השבוע’ (שעה טובה), ‘משפחה’. ערך את הירחון ‘זמן’ וכיום את המגזין ‘כדור’.

Filter