סדרה יוצאת מהסגר
על מה מתחרט שמואל אורבך? מה עומד מאחורי מכתבם הנזעם של חסידות ‘מודונוב’? על התנאים הקשים בהם כתב את הספר וגם: מה הוא מתכנן אחרי…
יונה קאופמן
כמה מילים למי שעדיין אינו יודע: ‘מדון’ היא סדרה ייחודית, טרילוגיה היסטורית שטרם נכתבה כמותה אי פעם. החלק הראשון מתחיל בתקופות יהושע בן נון והשופטים, עובר דרך ימי המלכים שאול, דוד ושלמה, משם לבני הנביאים ומסתיים בתקופת הצדוקים והפרושים. קורותיו רשומים בדם וחרוטים באש לבנה, מצריפים מטים לנפול עד לארמונות מלוכה, משיטוטים נסתרים בחולות המדבר ועד למנהיגות, כשברקע הלמות תופי מלחמה ותמורות מדיניות מתוכם קמים וגם ניצבים דמויותיהם של האיש העברי ויהדותו.
נשמע מושך? אכן כך, ויעידו על כך המכירות של הספר הראשון מהטרילוגיה ‘העיר מדון’ שיצא לאור ממש בערב חג הפסח.
הספר הממש לא שגרתי השונה מכל חבריו למדף הספרים הוביל אותנו למחברו, הרב שמואל אורבך שחיבר גם את הספרים ‘גבול אדום‘ ו’קמט בעלילה‘ – שניהם אוספי סיפורים קצרים מהימים שעברו ומההווה.
הרב אורבך, מה גרם לך לחבר את סדרת ‘מדון’?
“כתבתי את הספר מתוך תחושה שפשוט מגיע לציבור החרדי יותר. עם כל הכבוד לכותבים והכותבים החרדים המוכשרים, אני מרגיש תחושה של החמצה שעדיין לא מוצו האוצרות המדהימים של ההיסטוריה שלנו. בספר זה ניסיתי להנגיש לקורא את העבר שלנו בצורה הכי עדכנית וזורמת ששייך”.
למרות שהספר יצא לאור סמוך ממש לחג הפסח, הוא רושם הצלחה. האם ציפית לזה, איך אתה מסביר את זה?
“האמת היא, שההתלהבות סביב הספר הפתיעה גם אותי. אחד הקוראים היקרים הסביר לי, שאנשים אוהבים נייעס וחדשות. כל היסטוריה, הייתה פעם ‘נעייס’, רק שההיסטוריים הצליחו ליישן ולייבש אותה עד איבוד המרכיב הזה לגמרי. בסדרת ‘מדון’ החזרתי את ההיסטוריה ל’נייעס’ המקורי שלה”.
אתה מתייחס בספר הראשון לתחומים שמעולם ללא נגעה בהם הספרות החרדית, אתה מספר על דמויות מהתנ”ך ומגיע לשאלות לא פשוטות, לא פחדת מזה?
“כן, חששתי מכך מאוד. ולכן כתתי את רגליי בין גדולי ישראל על מנת לתת לתלמידי חכמים גדולים לעבור על כל אות בספר, ולתקן כל ספק ספיקא של בעיה. מה שיצא מכך הוא דבר נוסף שלא היה כמוהו בספרי קריאה למבוגרים – יש עליו שתי הסכמות, האחת היא של הרב יואל שוורץ שליט”א, שהתלהב מאוד מהספר, והשנייה היא של הוועדה לביקורת ספרים בראשות הרב ישראל גנס שליט”א. אך חוץ מהם, יש רב הנסתר על הנגלה, אילו הייתי יכול לחשוף מי עוד עבר על הספר, אך רצה להישאר בעילום שם. לגופם של דברים, ההתייחסות לדמויות מהתנ”ך נעשה בצורה המכבדת ביותר שרק היה שייך, כפי שאפשר לראות בספר עצמו. כך גם היחס לשאר גדולי ישראל שמופיעים בחלק השני והשלישי.
הזכרת את החלק השני והשלישי, באיזה שלב הם אוחזים ובאילו תקופות יעסקו?
“ראשית, הסדרה נכתבה כולה עד סופה והיא כעת בשלבי עריכה. מתי הספר הבא ייצא לאור? זה תלוי בעורך הסדרה – שמואל ברקוביץ. אני רציתי לסיים את חלק הראשון בחורבן הבית, אך לחץ הזמן להוציא את הספר עד פסח, מנע ממני את האפשרות הזאת. לכן, החלק השני ישתרע מחורבן בית שני עד סוף ימי הביניים היהודי, דהיינו גזירות ת”ט ת”ח חורבן יהדות פולין ופרשת שבתי צבי. החלק השלישי, ימשיך את הסיפור מלידת החסידות, והעולם של הגר”א עד לעצם ימינו אנו, כולל ההשכלה, השואה, קום המדינה והקורונה. יהיו שם הרבה הפתעות, שווה לחכות.
נשמעות ברקע שמועות על חסידות ‘מודונוב’ שהוציאה מכתב התנגדות חריף לסדרה, יש לך משהו להגיב עליהם?
“אענה על השאלה, אך קודם לכן הייתי רוצה להציג את שיטת העבודה שלי ב’מדון’. אני מציג לפני הקורא עיר דמיונית הנמצאת בצפון הארץ ושמה ‘מדון’, לתוכנה אני מכניס מספר משפחות אופייניות, ועובר יחד עם התושבים בה בכל דור ודור, את תולדות עם ישראל כמעט מתחילתם. לאחר שרוב עם ישראל גולים מהארץ, אני ממשיך את הסיפור דרך צאצאיהם של משפחות מדון, על גלויותיהם השונות. בחרתי ענף אחד במערב אירופה – בפריז, ואחת במזרח אירופה – במודונוב. (יהדות המזרח מיוצגת בדרך כלל, על ידי אלו שנותרו בארץ ישראל, או שהגיעו אליה מספרד וצפון אפריקה). במדונוב, קמה כמו בעיירות רבות, שושלת חסידית ושמה שושלת ‘מודונוב’, שדרכה אני מנסה להתוות את דרכה של יהדות מזרח אירופה בימים הסוערים עד מלחמת העולם השנייה ועד בכלל.
ואין שום חסידות אמיתית שמה ‘מודונוב’?
“ככל שידוע לי, עד לרגע זה, השם ‘מודונוב’ הוא דמיוני לחלוטין. אם באיזה אופן יישמע על חסידות בשם זה, זה יהיה אך ורק בעקבות ובהשפעת הספר.
יהיה לך בעיה עם התפתחות כזו, אפשרות שה’גולם יקום על יוצרו’?
ממש לא.
אתה יכול לתאר לפנינו במילים קצרות, את דרכך הספרותית עד כה?
“בעבר הרחוק כתבתי שני ספרים שהם קובץ מאמרים: ‘קול קורא במדבר’, ו’לכתך אחרי במדבר’. חלק מהדברים שכתבתי שם אני מעדיף היום לשכוח.
הפסיעות הראשונות שלי בעולם הסיפורת, (בעידודו של ידידי היקר, מרב מרדכי בוגראד), היה הספר ‘גבול אדום’ בהוצאת יפה נוף. הוא אוסף סיפורים קצרים, ובספר יש שלושה חלקים: עבר הווה ועתיד.
הספר השני הוא ‘קמט בעלילה’, אף הוא יצא לאור בהוצאת יפה נוף והוא מעין המשך לספר הראשון מבחינת הסגנון (הסיפורים כמובן חדשים ושונים), אני מיצר על כך שהספר השני הוא כמו הראשון, מכיוון שאני חושב שסופר חייב בכל פעם לצאת לדרך חדשה, כפי שעשיתי כעת.
והצלחת, כפי שזה נראה…
הסדרה ‘מדון’ זהו ניסיון חדש לגמרי בספרות החרדית ובכלל. ככל הידוע לי, אין בעברית ספר בהיקף כזה – זהו ספר שפשוט מתבקש: מאיפה הגענו? מי היו אבותינו ומה הם עברו? כלום, לא הגיע זמן שנעשה היכרות איתם?
מה היו הנסיבות של כתיבת הספר?
בימי הקורונה, חלק מהזמן הייתי בסגר, והכתיבה הייתה האופן היחידי שאיתו הצלחתי על השפיות שלי. הקורונה גם עזרה למכירות, הציבור מיצה את כל מה שהיה לקרוא וביקש משהו חדש. אני מקווה שהוא קיבל אותו.
מהן תוכניותיך אחרי ‘מדון’?
“החלק השני נמצא כעת בשלבי עריכה ראשונים, הוא יהיה יותר ארוך מהחלק הראשון, לאחריו יש את החלק השלישי. מי שרוצה לדעת במה הם יעסקו, מוזמן לראות את הנושאים והתקופות בעמודים האחרונים של החלק הראשון.
יש לי הסכם עם ראש הישיבה שלי, שבד בבד עם כל ספר חול שאני מוציא לאור, אוציא גם ספר בלימוד. לאחר ‘מדון’ חלק ג’, אני מתכונן לתפוס שתי ציפורים במכה אחת, ולהוציא לאור את ‘שו”ת מדון’ שהוא בירור הלכתי על כל השאלות העולות מתוך העלילה של שלשת חלקי מדון ושל כל שאר ספריי, בינתיים, אני ממשיך לכתוב סיפורים קצרים. יש בי מחשבה על כתיבת מערבון חרדי או ספר מדע בדיוני ארוך, נראה…
ומילה לסיום
“אל תתפשרו על איכות! תדרשו מאתנו, הסופרים, את הטוב ביותר, כפי שמגיע לכם. אני בדעה שלא שייך ספר טוב בלי ‘אישיו’, איזו ‘בעיה’ או נושא לדיון עם שני מבטים שונים, זה מה שאני מנסה לעשות בכל הספרים שלי. אני מבקש מכם הקוראים, תגיבו! תכתבו, תשלחו מיילים, אם יש לכם איזו תגובה, אם משהו מעצבן או מלהיב אותכם, אני ועמיתיי הסופרים רוצים לדעת מזה, זה החמצן שלנו, עזרו לנו לספק לכם חומר יותר טוב, את מה שמגיע לכם יותר מכל – ספרות איכות מרתקת, ובעזרת ה’ ברבות הימים, ישאיר את הספרות החילונית והגויית הרחק הרחק מאחור. תודה!
כתיבת תגובה